Tack till alla som var med den 2 februari 2023!
Teknik och innovation – Influencers och sociala medier – Hållbarhet – Varumärkesbyggande – Kompetensutveckling och rekrytering – Mätning och utvärdering
Syfte och vision
Syftet med Stora PR-dagen är att samla PR-Sverige: Både byråer, konsulter, beställare och framtidens branschfolk – studenterna. Dagens tema är “Framtidens PR”. Vår förhoppning är att dagen leder till flera intressanta samtal, nätverkande och framförallt en ännu bättre PR-bransch.
Bra att veta för dig som deltagare
Det lätt att hitta till Moderna museet, du går in i huvudingången till museet. Där finns funktionärer som visar dig rätt. Se till att komma i tid. Lunchminglet börjar kl 12:00 och kl 12:45 sätter programmet igång, då vill vi att du är på plats.
Syfte och vision
Syftet med Stora PR-dagen är att samla PR-Sverige: Både byråer, konsulter, beställare och framtidens branschfolk - studenterna. Dagens tema är “Framtidens PR”. Vår förhoppning är att dagen leder till flera intressanta samtal, nätverkande och framförallt en ännu bättre PR-bransch.
Vad du kan förvänta dig
Vad du kan förvänta dig
En inspirationsdag där du får ta del av föreläsningar och panelsamtal som berör temat Framtidens PR. Ett perfekt tillfälle för att nätverka och samtala ihop med några av Sveriges mest nytänkande aktörer inom PR-branschen. Förutom detta kommer det att bjudas på mat och annat gott under dagen. Dagen avslutas med en middag.
Vad du kan förvänta dig
Vad du kan förvänta dig
En intensiv inspirationsdag där du får ta del av av många korta men fullmatade föreläsningar och panelsamtal på temat Framtidens PR. Ett perfekt tillfälle för att nätverka och samtala ihop med några av Sveriges mest nytänkande aktörer inom PR-branschen. Förutom detta bjudas på lunchwrap på minglet före och fika under dagen. Dagen avslutas med en middag för de som önskar.
Tema
Framtidens PR:
– Vad gör framtidens byrå?
– Vilken kompetens krävs?
– Hur ser medierna ut?
Datum
2 februari 2023
Tid
12.00-18.00 (middag till 21.00)
Plats
Moderna museet, Exercisplan 4, 111 49 Stockholm
Biljettpris
2400 kr (momsfritt) inkl lunchwrap
2950 kr (momsfritt) inkl lunchwrap och middag
Studentpris 450 kr (momsfritt) inkl lunchwrap
Studentpris 750 kr (momsfritt) inkl lunchwrap och middag
Arrangör
Svensk PR, i samarbete med nätverket Marknadscheferna och våra sponsorer.
Program
Klicka och upptäck innehållet på varje punkt.
Länk till program som PDF (sammanfattat).
- 12:00-12:45 Lunchwraps och mingel.
- 12:45-12:55 Jonas Pertoft och Lars-Ola Nordqvist från Svensk PR öppnar dagen och välkomnar dagens moderator Kristofer Steneberg som presenterar dagen.
- 12:55-13:15 Per Schlingmann – Har PR en framtid?
Fyra röster från världen som pratar om trender, möjligheter och utmaningar:
- Tyskland: Christian Josephi, The Public
- USA: Lori Russo, Stanton Communications
- UK: Dan Bird, Fight or Flight
- Nederländerna: Matias Rodsevich, PRLab
3 byråer, 2 medier – 5 visioner om PR-byråns framtid:
- Thomas Lindström –Thinc Collective, börskoncern med bred kompetens inom komm växer genom entreprenörskap, CommHouse, CommTech
- Sara Valtersson – z.network, mindre PR-byrå med, attityd, nätverk och specialisering
- Lovisa van der Schoot, PR- och pressansvarig och ”Årets Challenger” på mobiloperatören Tre. Hon berättar bland annat om hur Tre jobbar med inhouse.
- Alicia Price – Resumé
- Rolf van den Brink, Dagens Opinion
- Frågor från moderator och publik
- Maria Alriksson – Regi och Lars-Ola Nordqvist – Svensk PR: Premiär för en ny stor undersökning av byråbranschen. Regi och Svensk PR:s enkät till byråledare.
- En kort paus där det kommer bjudas på kaffe, te och fika.
- Inspirationsföreläsning med Anna Åkerlund från Polarsken.
- Frågor från moderator och publik
Är det värt att mäta PR-insatsen?
- Robert Skölfman – Regi
- Henrik Zettergren – NewsMachine
- Lars-Ola Nordqvist – Svensk PR
- Frågor från moderator och publik
- Michael Gonzalez – Clarity UK: Digitalisering och AI, framtid eller död för PR-byrån?
- Sofia Wigsten – Bauer Media – fånga framtidens öron
- Liam Kalevi – Bygga trovärdighet med Tiktok
- Yasmine Winberg – Resumé om influencers och fake news
- Frågor från moderator och publik
- Niclas Green, SOK:s presschef om Sportwashing
- Victoria Olsson – Hållbarhetschef Arla, om Greenwashing.
- Anna Högberg, Mission Anew, på temat: Så undviker PR-byrån/kunder Greenwashing
- Frågor från moderator och publik
- Clarice Andersson, har som ny CMO på DigiMind Europe scannat trenderna kring AI. Hon berättar om hur PR-branschen kan dra nytta av AI redan idag.
- Lamin Sonko – Part: Mångfald och kreativitet i nästa PR-generation
- Elisabet Salas – DIK: Det här kräver framtidens stjärnor av arbetsplatsen
- Axel Barvaeus – Berghs, ansvarig för programmen Strategisk kommunikation och Public Relations. Vilka kompetenser krävs av framtidens PR-generation?
- Daniel Grette – OAAK relations, talent agent och vd.
- Ida Samarikoff – Elev från Berghs school of communication: Så vill vi arbeta i framtidens PR-byrå.
- Jonas Pertoft och Lars-Ola Nordqvist från Svensk PR summerar de viktigaste insikterna från dagen.
- Jonas och Thomas Lindström från Thinc informerar om Stora PR-dagen i Almedalen.
- Information om middag.
Fördrink och mingel innan middag i foajén utanför salen.
- Middag på Moderna Museets restaurang för alla som köpt biljett med middag.
Några av dagens talare
Alicia Price
Journalist på Resumé som i många år bevakat PR och kommunikationsfrågor. Det har gett henne perspektiv på både beställare och byråer.
Anna Högberg
Som managing director på Mission Anew kan Anna Högberg det mesta inom hållbarhetskommunikation. Hon har tidigare varit mångårig vd på Futerra.
Anna Åkerlund
Mer än 25 års erfarenhet inom marknadsföring, affärsutveckling och försäljning på olika ledande befattningar hos konsultföretag och globala varumärken.
Axel Barvaeus
Axel har koll på framtidens kompetens. Han ansvarar för programmen i PR och Strategisk kommunikation på Berghs School of Communication.
Christian Josephi
Grundaren av The Public (f.d. Panama PR) i Stuttgart tror på dialog som metod att skapa värden mellan människor, på företag och i samhället.
Dan Bird
Erfaren PR-strateg från brittiska byrån Fight or Flight med kontor i både London och New York.
Daniel Grette
Talent manager och vd på OAAK Relations. Daniel är expert på rekrytering – kanske den viktigaste nyckeln att lyckas i framtiden.
Elisabet Salas
Med lång erfarenhet av arbetsrätt inom kommunikation och PR är Elisabet på DIK den som vet vad anställda vill ha av framtidens arbetsplats.
Hannah Resare Monsén
Partner i z.network. PR-byrå med varumärkesfokus och nätverksorganisation.
Henrik Zettergren
Henrik på NewsMachine är en av Sverige mest erfarna mediaanalytiker på NewsMachine. Henrik har bland mycket annat jobbat på Observer/Cision och SVT.
Jonas Pertoft
Ordförande i Svensk PR. Kommunikationsstrateg som grundat byrån Södra tornet.
Kristofer Steneberg
Dagens moderator har en gedigen bakgrund i media-Sverige från bland annat Breakit, Café, King, tidningen Chef och Dagens Industri.
Lamin Sonko
Lamin arbetar med idéverktyget Kive och är en av de som driver nätverket :Part. Han ska tala om mångfald och kreativitet i nästa PR-generation.
Lars-Ola Nordqvist
Lars-Ola är en av Sveriges mest erfarna i PR-branchen. Han har varit med och grundat både Svensk PR och PR World Alliance
Lori Russo
Lori är en av den amerikanska byrån Stanton Communications hörnpelare sedan 23 år tillbaka. Hon utvecklar inte bara företaget utan hela branschen.
Liam Kalevi
Han gör succé världen över med humor på sociala kanaler, men han vet också hur man kan bygga trovärdighet med Tiktok
Lovisa van der Schoot
PR- och pressansvarig och ”Årets Challenger” på Tre. Lovisa har också grundat forumet ”Kvinnor inom kommunikation”.
Maria Alriksson
Senior Consultant, Årets Byrå, på Regi. Maria är en av dem som står bakom den nya studien som för första gången presenteras på Stora PR-dagen.
Matias Rodsevich
Matias är vd på den globala byrån PRLab som nyligen etablerat sig i Sverige. Han har bland annat skrivit boken "The PR Paradox".
Michael Gonzalez
Michael från Londonbyrån Clarity har koll på de stora trenderna i kommunikationsbranschen. Hans meritlista som inkluderar kunder som Salesforce, Sage, Securitas, Pret a Manger, Boeing and Microsoft.
Niclas Green
Sveriges #1 på PR i sportvärlden. På hans meritlista finns bl.a presschefuppdrag för SOK, Svenska Fotbollförbundet och Rally Sweden.
Per Schlingmann
Författare, föreläsare och rådgivare med lång erfarenhet inom både politik och näringsliv. Per är före detta statssekreterare, chefsstrateg och partisekreterare i Moderaterna och idag driver han kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB
Robert Skölfman
Grundare och VD för Regi, som arbetar med researchbaserad analys och rådgivning. Varje år genomför de Årets Byrå och omfattande bransch- och funktionsstudier inom bl.a. Kommunikation och Investor Relations.
Rolf van den Brink
Grundare och redaktör på Dagens Opinion och Veckans Brief. Han bevakar branschen ur både målgruppens, byråns och beställarens perspektiv.
Sara Valtersson
Partner i z.network – ett PR-nätverk som under Covid-19 utmanat den traditionella byråstrukturen (och kontoret).
Sofia Wigsten
Head of Publishing på Bauer Media. Hon har lång bakgrund både som journalist och inom content marketing, bland annat på KIT, ett av Sveriges första mediehus inom sociala medier.
Thomas Lindström
Vice vd i koncernen Thinc Collective med många insikter i hur man driver kommunikationsbyrå framgångsrikt. Thomas har också mycket erfarenhet av att utveckla kunder, inte minst inom livsmedelssektorn.
Victoria Olsson
Som hållbarhetschef på Arla är hon aktuell i debatten kring hur man använder miljöargument, men hon har också lång erfarenhet som hållbarhetschef på SJ.
Yasmine Winberg
Chefredaktör på Resumé, uppskattad föreläsare och författare till boken Badfluence: makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier.