Tack till alla som var med 1 februari 2024
Vi blev 217 personer som möttes på årets stora PR-dag. Datum för 2025 års event i Stockholm är inte bestämt, men blir troligen i början av februari. Kontakta oss gärna redan nu om du är intresserad av samarbete.
Informationen nedan gäller 2024 års PR-dag:
Svensk PR bjuder in till en eftermiddag på temat Sanning, lögn och konsekvens. Vi lovar ett fullspäckat program som startar med mingellunch kl 11:30. Platsen blir som förra året, Moderna Museet i Stockholm, och avslutas med middag med utsikt över centrala staden.
Vi riktar oss till dig:
• PR- och kommunikationsbyråer
• Företag och myndigheter som vill synas i media
• Framtidens PR – studenter
Fake News – Demokrati – Sociala medier – AI – Ungas välmående – Mediehusens makt – Internationellt perspektiv – Arbetsmarknaden
Bra att veta för dig som deltagare
Det lätt att hitta till Moderna museet, du går in i huvudingången till museet. Där finns funktionärer som visar dig rätt. Se till att komma i tid. Lunchminglet börjar kl 11:30 och kl 12:30 sätter programmet igång, då vill vi att du är på plats.
Vad du kan förvänta dig
Vad du kan förvänta dig
En inspirationsdag där du får ta del av föreläsningar och panelsamtal som berör temat Framtidens PR. Ett perfekt tillfälle för att nätverka och samtala ihop med några av Sveriges mest nytänkande aktörer inom PR-branschen. Förutom detta kommer det att bjudas på mat och annat gott under dagen. Dagen avslutas med en middag.
Vad du kan förvänta dig
Vad du kan förvänta dig
En intensiv inspirationsdag där du får ta del av av många korta men fullmatade föreläsningar och panelsamtal på temat Sanning, lögn & konsekvens.. Ett perfekt tillfälle för att nätverka och samtala ihop med några av Sveriges mest nytänkande aktörer inom PR-branschen. Förutom detta bjudas på lunchwrap på minglet före och fika under dagen. Dagen avslutas med en middag för de som önskar.
Tema: Sanning, lögn och konsekvens
– Vad är PR-världens ansvar för demokratin?
– Mediernas makt – Är du en nyttig idiot?
– Överlever PR-branschen AI, sociala medier och ungas välmående?
Datum
1 februari 2024
Tid
11:30-18.00 (middag till 21.00)
Plats
Moderna museet, Exercisplan 4, 111 49 Stockholm
Biljettpris
2400 kr (momsfritt) inkl lunchwrap
2950 kr (momsfritt) inkl lunchwrap och middag
Studentpris 300 kr (momsfritt) inkl lunchwrap
Studentpris 700 kr (momsfritt) inkl lunchwrap och middag
Rabatt för ordinarie medlem: 1000 kr
Rabatt för studentmedlem: 200 kr
Arrangör
Svensk PR, i samarbete med Mynewsdesk och Novus
Program
- 11:30-12:30 Lunchwraps och mingel.
- 12:30-12:40 Jonas Pertoft och Lars-Ola Nordqvist från Svensk PR öppnar dagen och välkomnar dagens moderator Kristofer Steneberg som presenterar dagen.
- 12:40-13:00 Johan Farkas håller i ett inledningsanförande om Fake News, journalistik och demokrati.
Internationellt perspektiv på Sanning och konsekvens i media och PR-byråer. Hur skyddar sig PR-byråer och media globalt och i Sverige mot lögn och desinformation. Hur ser forskning och byråer internationell på medias och PR-byråers ansvar och makt att påverka lögnens och desinformationens hot mot demokratin?
- 13:10-13:25 Inledningsanförande med Fiona Goldsworthy
- 13:30-14:20 Paneldebatt
- 14:20-14:30 Frågor från publiken
- 14:20-14:50 En kort paus där det bjuds på kaffe, te och fika.
Mediernas och sociala mediernas roll som megafon eller filter för osanningar och mis/desinformation. Hur ser mediehusens makt och PR-konsultens/byråernas förmåga/ansvar/svårighet att hantera/påverka detta ut. Vad blir konsekvenserna för Sanning och Trovärdighet?
- 14:55-15:10 Inledningsanförande med Louise Barnekow
- 15:10-15:55 Paneldebatt
- 15:55-16:00 Frågor från publiken
- Det bjuds på kaffe, te och bulle.
Omvälvande förändringar utmanar kommunikationen i samhället. Sociala medier riktade till unga konkurrerar om nyhetsförmedlingen och förändrar spelreglerna. AI revolutionerar och ställer om arbetsmarknaden. Och unga i och utanför branschen mår allt sämre. Överlever PR-branschen allt detta?
- 16:20-16:25 Novusundersökning med Jonas Pertoft
- 16:25-16:35 Inledningsanförande med Alicia Price
- 16:35-17:15 Paneldebatt
- 17:15-17:20 Frågor från publiken
- Jonas Pertoft och Lars-Ola Nordqvist från Svensk PR summerar de viktigaste insikterna från dagen.
- Information om middag.
- Fördrink och mingel innan middag i foajén utanför salen.
- Middag på Moderna Museets restaurang för alla som köpt biljett med middag.
Dagens talare 2024
Alexander Morad
VD på Bright Mind Agency, en byrå som fokuserar på relevant och modern marknadsföring. Alexander är även investerare på hummy.social.
Alicia Price
Journalist på Resumé som i många år bevakat PR och kommunikationsfrågor. Det har gett henne perspektiv på både beställare och byråer.
Amanda Frid
VD och partner på More PR, en PR-byrå i Göteborg som hjälper företag och organisationer att höja rösten i deras viktigaste sammanhang.
Cecilia Torelm Tornberg
Advokat Cecilia Torelm Tornberg är specialiserad på marknads- och immaterialrätt, avtalsrätt samt GDPR och arbetar med rådgivning till näringsidkare gällande bl.a. influencer marketing, dataskydd, upphovs- och varumärkesrätt. Hon är även verksam som processombud vid domstol och biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ.
Daniel Lagerqvist
Daniel Lagerqvist är vd och grundare för PR-byrån Fuze, som är en del av PPP-nätverket. Daniel var tidigare kommunikationsdirektör i Sverige för globala tv-bolaget Discovery och har även lång erfarenhet från journalistiken, bland annat som nyhetschef på Expressen.
Ellen Spångberg
Content Creator på The Winery Hotel.
Fiona Goldsworthy
Fiona joined Brands2Life in 2010 and has over a decade of experience in developing and executing award-winning communications programmes to build brands globally.
Johan Farkas
Johan Farkas is a postdoctoral researcher at the University of Copenhagen’s Department of Communication. Farkas is a frequent contributor to news reporting on disinformation and has given expert testimonies to institutions such as the Council of Europe and Swedish Ministry of Culture.
Jonas Pertoft
Jonas är ordförande i branschorganisationen Svensk PR. Till vardags är han kommunikationsstrateg på PR- och kommunikationsbyrån Södra tornet i Uppsala som han var med att grunda 2002. Jonas arbetar huvudsakligen med B2B och myndigheter, två kundtyper där PR är den viktigaste kanalen.
Jörgen Holmlund
Tidigare polisöverintendent och även en av Sveriges mest erfarna säkerhetsexperter. Förutom sin karriär inom polisen, har han även gedigen erfarenhet från säkerhetsarbete i olika former inom bland annat Försvarsmakten, både i Sverige och från internationella insatser.
Kristofer Steneberg
Dagens moderator har en gedigen bakgrund i media-Sverige från bland annat Breakit, Café, King, tidningen Chef och Dagens Industri.
Lars-Ola Nordqvist
Lars-Ola är en av Sveriges mest erfarna i PR-branchen. Han har varit med och grundat både Svensk PR och PR World Alliance.
Louise Barnekow
CEO at Mynewsdesk, a SaaS company providing an intelligent solution for PR & Communication.
Nina Odermalm Schei
Journalist, press-, PR- och kommunikationschef med examen i kommunikationsvetenskap och journalistik. Har över 15 års erfarenhet från Sveriges största nyhetsredaktioner, varav flera år som arbetsledare/chef.
Torbjörn Sjöström
VD för Novus sedan 2011. Han har bland annat utnämnts till Sveriges bästa kommunikationskonsult och Europas bästa vd inom undersökningsbranschen.
Veronica Ljungqvist
Veronica Ljungqvist är för närvarande student vid PR-programmet på Berghs School of Communication. Med sin grund i musikbranschen har hon de senaste åren arbetat på välrenommerade byråer inom både native-annonsering och influencer marketing.
Åsa Junkka
Åsa är publicistisk chef i NTM, ett stiftelseägt bolag som samlar 19 lokaltidningar från Kiruna i norr till Vimmerby i söder. Åsa jobbar tillsammans med chefredaktörer och ansvariga utgivare på bland annat Corren, NSD och Eskilstuna-Kuriren.