Rekommendationer för prissättning
Som stöd för våra medlemsföretag har Svensk PR formulerat på timersättning för konsulttjänster. Det här en bransch där variationen är mycket stor, inte bara i timpriser utan också hur man beräknar priser och hur man beskriver de tjänster vi utför.
Vi som branschorganisation har inte som ambition att reglera hur våra medlemsföretag tar betalt. Följande ska därför ses som ett stöd i hur man som leverantör och köpare kan beskriva olika sätt att ta betalt och hitta nivåer som är rimliga.
Alla nedanstående konsulttjänster förutsätter att man har utbildning på eftergymnasial nivå.
Olika sätt att ta betalt
Timpris är bäst för löpande uppdrag och uppdrag som är svåra att beräkna. Timpris kan kombineras med spann (minpris – maxpris).
Fast offert är bäst lämpade för avgränsade uppdrag där det är lätt att bedöma omfattningen.
Månadsavtal med fast antal timmar per månad (retaineravtal) rekommenderas för långsiktiga samarbeten. Det ger bättre möjligheter för båda parter att vara flexibel och minskar administration.
Beräkning av fast offert och månadsavtal görs utifrån timpriserna.
Resultatbaserad ersättning är ovanligt i Sverige. Det förekommer ibland utomlands att man får betalt per publicering. Vi rekommenderar inte det, eftersom det inte premierar kvalitet och långsiktig kundnytta.
Timpriser för planerade uppdrag
Erfarenhet 0–4 år (junior PR-konsult): 1 000–1 400kr
Erfarenhet 5 år–14 år (PR-konsult): 1 500–1 800 kr
Erfarenhet 15 år och över (senior PR-konsult): 1 800–2 500 kr
Specialkompetenser som kräver ytterligare utbildning eller erfarenhet kan ha högre timpriser.
Timpriser för jouruppdrag
Jouruppdrag eller obekväm arbetstid: Dubbel debitering.
Pitcher, säljmöten och offertarbete
Säljmöten för att träffa nya kunder är obetalda.
Offertarbete är obetalt för offert på eget arbete. För komplexa uppdrag med många underleverantörer bör tid för projektledning och budgetering debiteras.
Pitcher – i betydelsen att uppdragsgivaren ger en arbetsuppgift till byrån att lösa – ska vara betalt. Uppdragsgivarens syfte är få prov på en eller flera leverantörers förmåga genom att ge en relevant uppgift. Här utför leverantören ett uppdrag och ska därför ha ersättning. Rimligt är att välja ut tre potentiella leverantörer som får ersättning. Ersättningsnivån kan vara lägre än ordinarie, men som riktmärke är 500 kr/timmen. Det innebär att ett uppdrag som bedöms ta 40 timmar ska ersättas med 20 000 kr som minimum.
Rabatter
Vi rekommenderar inte ”prova-på-rabatter”. Då är det bättre att göra ett kort, rådgivande uppdrag för att lära känna varandra.
Rabatter kan användas vid stora och återkommande uppdrag. Det stimulerar till ett bra och långsiktigt samarbete. Uppdrag på över 100 timmar kan exempelvis ge 5 % rabatt, över 200 timmar 10 % rabatt.
Reskostnad
Enstaka, kortare resor (under en timme) till och från möten debiteras normalt inte.
Återkommande möten på kundens begäran debiteras, det gäller både kortare och längre resor.
Faktisk reskostnad (tågbiljetter, bussbiljetter, bilersättning) debiteras plus administrativt påslag, exempelvis 20 % för inrikes resor.
Restid kan debiteras på två sätt: Som ordinarie arbetstid om arbete utförs. Halva timpriset om inte arbete utförs. Det stimulerar konsulten att använda tiden effektivt.