Jakten på sanningen – Almedalen 30 juni 2023
Seminarium – debatter – mingel – fika – möten – och ett jäkla högt tempo.
Dagens talare:
Kristofer Steneberg
Dagens moderator har en gedigen bakgrund i media-Sverige från bland annat Breakit, Café, King, tidningen Chef och Dagens Industri.
Daniel Jonsson
Daniel is the Chief Analytics & Strategy Officer at Mynewsdesk where he aims to empower PR Communicators using AI. He has 10 years of experience building AI- and data products in the media industry.
Yasmine Winberg
Chefredaktör på Resumé, uppskattad föreläsare och författare till boken Badfluence: makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier.
Amanda Frid
VD och partner på More PR, en PR-byrå i Göteborg som hjälper företag och organisationer att höja rösten i deras viktigaste sammanhang.
Joel Lindefors
Medgrundare och Impact Director på Mission Anew. Han har arbetat inom hållbar utveckling de senaste 20+ åren, med fokus på hållbar affärsstrategi, kommunikation och påverkansarbete.
Niels Paarup-Petersen
Riksdagsledamot för Centerpartiet. Utbildningspolitisk talesperson samt talesperson för cybersäkerhet och digitalisering.
Torbjörn Sjöström
Vd för Novus sedan 2011. Han har bland annat utnämnts till Sveriges bästa kommunikationskonsult och Europas bästa vd inom undersökningsbranschen.
Helen Stjerna
General sekreterare för A Non Smoking Generation, en ideell organisation som jobbar för ett tobaksfritt samhälle.
Karin Vajta Engström
Head of Communication på AI Sweden, Sveriges nationella center för artificiell intelligens. Karin har tidigare bland annat arbetat med strategisk kommunikation med fokus på hållbarhet och innovation.
Caroline Thunved
VD för Sveriges Kommunikatörer med lång erfarenhet inom kommunikation, marknad och affärsutveckling.
Jonas Pertoft
Ordförande i Svensk PR. Kommunikationsstrateg som grundat byrån Södra tornet.
Thomas Lindström
Vice vd i koncernen Thinc Collective med många insikter i hur man driver kommunikationsbyrå framgångsrikt.
Douglas Thor
Förbundsordförande för Moderata Ungdomsförbundet (MUF). Studerar nationalekonomi och statistik vid Uppsala universitet. Kommer från Vetlanda i Småland och har tidigare arbetat som lärare.
Victoria Olsson
Som hållbarhetschef på Arla är hon aktuell i debatten kring hur man använder miljöargument, men hon har också lång erfarenhet som hållbarhetschef på SJ.
Axel Barvaeus
Axel Barvaeus är programansvarig för heltidsprogrammen Strategisk kommunikation och Public Relations på Berghs School of Communication. Han har tidigare arbetat på olika kommunikations- och PR-byråer, sedan 2011.
Jörgen Holmlund
Tidigare polisöverintendent och även en av Sveriges mest erfarna säkerhetsexperter. Förutom sin karriär inom polisen, har han även gedigen erfarenhet från säkerhetsarbete i olika former inom bland annat Försvarsmakten, både i Sverige och från internationella insatser.
Jens Littorin
Sportjournalist på Dagens Nyheter. Jens fick Advokatsamfundets journalistpris 2022.
Tema: Jakten på sanningen
– Kan man lita på AI, TikTok och SoMe?
– Ska PR-branschen driva sanningsjakten?
– Kan PR-washing tvätta en smutsig byk?
Datum och tid
30 juni 2023 08:30–12:00
Plats
Kronstallgränd 4
621 57 Visby
Arrangör
Branschorganisationen Svensk PR i samarbete med Mynewsdesk
Program
Klicka och upptäck innehållet på varje punkt.
Svensk PR och sponsorerna skjuter startskottet.
Polariseringen skapar hårdare debattklimat. Sociala medier och influencers har blivit nyhetsförmedlare utan regler. Desinformation har blivit ett militärt vapen. Spelreglerna för trovärdigheten är satta ur spel. Vem ska nu driva jakten på sanningen?
Jonas Pertoft, SVPR
Douglas Thor, MUF
Jörgen Holmlund, säkerhetsexpert
Caroline Thunved, Sveriges Kommunikatörer
Helen Stjerna, A Non Smoking Generation
Torbjörn Sjöström, Novus
Vi bjuder på fika.
AI revolutionerar och förändrar alla förutsättningar i samhället. Men kan man lita på AI? Kommer AI att frälsa PR-branschen? Eller är det rent av rena döden för sanning och jobb? Våra experter debatterar årets hetaste fråga.
Yasmin Winberg, Resumé
Niels Paarup-Petersen, Centerpartiet
Thomas Lindström, Thinc Collective
Daniel Jonsson, Mynewsdesk
Karin Vajta Engström, AI Sweden
Sportwashing, greenwashing, pinkwashing – medlen är ofta giftiga när företag, politiker och stater vill försköna synen på sin verksamhet och ideologi. Verkligheten ligger ofta en bit från sanningen. Går det att hålla sanningen ren från smutsiga och luriga strategier för att tvätta den smutsiga byken?
Amanda Frid, More PR
Jens Littorin, DN
Victoria Olsson, Arla
Joel Lindefors, Misson Anew
Axel Barvaeus, Berghs
Vi knyter samman säcken och avslutar förmiddagen.
Lätta att hitta
Trädgården rymmer 140 personer och ligger på Kronstallgränd 4, bara 50 meter från Donners plats.
Lätta att hitta
Trädgården rymmer 140 personer och ligger på Kronstallgränd 4, bara 50 meter från Donners plats.
För dig som vill föra ut budskap
Är du den som syns själv i media eller är du den som hjälper andra att synas? Eller jobbar du som redaktör och journalist? Då måste du planera in Svensk PR:s event på fredag förmiddag.