Praktik är en avgörande del av utbildningen för olika yrken inom vår bransch. Det ger praktisk erfarenhet samtidigt som de teoretiska kunskaperna blir mer begripliga. Det bidrar till kontaktnätet som är så viktigt för det framtida yrkeslivet. För företaget innebär praktikanter en möjlighet att ge tillbaka till samhället samtidigt som man får praktisk hjälp. Det är också en möjlighet att få kontakt med framtida personal.
Praktik kan bli ett fruktbart samarbete där båda parter är vinnare. För att undvika att systemet med praktikanter utnyttjas på fel sätt har vi här satt upp en serie riktlinjer för PR-branschen:
Normalt är praktiken en del av en formell utbildning, men riktlinjerna gäller även om en person väljer att göra praktik i egen regi. Nedan används ordet praktikant för alla typer av arbete där arbetstagarens syfte är att lära och skaffa sig erfarenhet. När en praktikant får lön betraktas de som anställda och omfattas av lagar och regler kring anställning. De här riktlinjerna är därför främst riktade till situationer då praktikanten inte har en anställning.
- Praktikplatser ska inte ersätta ordinarie tjänster på företaget.
- Skriftligt avtal ska finnas när någon utför ett obetalt arbete på företaget. Avtal behövs inte vid studiebesök eller andra situationer där personen inte utför ett arbete. Ett avtal bör minst innehålla uppgifter om:
- Att det är en obetald praktik
- Arbetsgivare med organisationsnummer (se punkt 3)
- Arbetstagare med personnummer
- Mellan vilka datum praktiken pågår (se punkt 4)
- Arbetstid (se punkt 5)
- Handledare (se punkt 6)
- Ev utbildningsarrangör och kontaktperson (se punkt 7)
- Syfte med praktiken
- Arbetsuppgifter (se punkt 8)
- Immateriella rättigheter (se punkt 12)
- Sekretess kring företaget och dess kunder (se punkt 13)
- Företaget räknas som arbetsgivare, oavsett om personen får betalt eller inte.
Det betyder att vd på företaget ska ha godkänt praktiken. - Praktikperioden bör vara max 6 månader, i undantagsfall max 12 månader.
- Praktikanten kan ej beordras att arbeta övertid. Eventuellt arbete på helger och kvällar ska vara frivilligt.
- En handledare ska vara utsedd och finnas tillgänglig dagligen under praktikperioden. Handledaren ansvarar för att praktikanten får en givande praktikperiod med möjlighet att få kunskap och erfarenhet. Om handledare inte är tillgänglig varje dag ska praktikanten kunna vända sig till en annan anställd. Handledaren ska under praktikperioden löpande kunna svara på frågor och ge feedback till praktikanten.
- Om praktiken ordnas av en utbildningsarrangör ska företaget ta till sig deras syfte med praktiken och eventuella krav. Utöver avtalet med praktikanten bör ett skriftligt avtal utbildningsarrangören finnas.
- Praktikanten ska i början av perioden få ett uppstartsmöte där arbetsuppgifter och förväntningar från båda håll gås igenom. Arbetsuppgifterna ska vara sådana som utförs på en PR-byrå. Det betyder att det i första hand är arbetsuppgifter direkt knutna till PR och kommunikation. I andra hand interna arbetsuppgifter på ett företag såsom administration, städ, personalvård med mera. De interna arbetsuppgifterna ska aldrig uppta merparten av tiden. Enda undantaget är om praktikantens syfte är att lära sig interna arbetsuppgifter (till exempel en ekonomstudent som vill lära sig ekonomi).
- Praktikanten ska omfattas av försäkring om hen skadas själv (olycksfallsförsäkring), skadar något på företaget (företagsförsäkring) eller hos kund (ansvarsförsäkring). Praktikanten ska inte personligen drabbas av några självrisker.
- Praktikanten ska ha en god arbetsmiljö som övriga anställda. Ytterst är företaget vd ansvarig för att följa arbetsmiljölagen.
- Praktikanten ska ha tillgång till de verktyg som krävs för att kunna utföra sina uppgifter. Om praktikanten använder egen dator och telefon bör detta avtalas skriftligt och eventuella kostnader (t.ex. abonnemang) ersättas.
- Immateriella rättigheter bör avtalas så att det som praktikanten skapar under praktiken tillfaller företaget. Där bör det vara tydligt att företaget får alla immateriella rättigheter inklusive rätten att ändra och sälja vidare materialet. Det bör även regleras om praktikanten har rätt att använda materialet själv, utanför företaget.
- En praktikant får inte avslöja känsliga uppgifter om företaget eller dess kunder till tredje part. Det bör avtalas eftersom det är tveksamt om lagen om företagshemligheter gäller praktikanter. Det bör även avtalas om att praktikanten inte får locka till sig personal eller kunder från företaget. Det senare bör tidsbegränsas, i normalfallet till ett år.
- En praktikant har ingen lagstadgad uppsägningstid. Företaget ska motivera eventuell uppsägning av avtalet.
- Praktikanten har rätt till ett skriftligt intyg och omdöme.
Riktlinjerna är uppdaterade av styrelsen för Svensk PR 4 juli 2025.