Hur påverkas er byrå av Covid-19-situationen?
Vi liksom många andra mindre företag märker såklart av Coronavirusets framfart. Främst är det en osäkerhet som ligger i luften där många företag, och där ibland en del av vår kundbas, inte gärna vill påbörja nya projekt eller fatta stora beslut. Det innebär att marknadsföring i många fall inte står högst upp på priolistan.
Har ni varit tvungna att pausa några planerade kundaktiviteter?
I princip alla våra kundaktiviteter som berör event och mässor de närmsta månaderna har ställts in eller skjutits upp.
Har ni förlorat några kunder?
Nej, vi har inte förlorat några av våra kunder, men beläggningen har klart minskat.
Har ni fått nya uppdrag i och med Covid-19-situationen?
Nej, men många pågående uppdrag har förändrats vilket inte bara är negativt. Det har öppnat nya dörrar för aktiviteter, främst digitalt.
Vilken del av er verksamhet är mest påverkad?
De delar i vårt utbud som berör event, mässor och då främst Almedalen. Vi har haft flera mässor inplanerade under våren där vi nu måste tänka om helt.
Arbetar ni annorlunda nu och i så fall hur?
På Ullman PR följer vi riktlinjerna om att jobba hemifrån i den mån det går. Detta har lett till fler digitala möten via webb eller telefon. Vi försöker även tänka om kring våra kunders marknadsföringsaktiviteter, det är viktigt att det inte stannar av helt. Här har det digitala blivit extra viktigt och vi uppmuntrar våra kunder att synas digitalt, både i sociala medier och på egna plattformar.
Hur ser ni på medverkan på Almedalsveckan?
Vår medverkan under Almedalsveckan är fortfarande oviss. Vi kan inte planera inför något som kanske inte blir av, det har varken vi eller våra kunder resurser till. Just ni får vi avvakta, men vi stänger inga dörrar.
Är du orolig för verksamhetens framtid?
Kortsiktigt ja, långsiktigt nej. Vi har alla några tuffa månader framför oss men min inställning måste ändå vara att det kommer blir bra igen, vi gynnas inte av någon annan inställning. Så småningom kommer samhället hitta tillbaka, människor kommer vilja konsumera både produkter, aktiviteter och tjänster igen. Det finns ett efter-Corona. Hur det ser ut vet ingen, men vi anpassar oss!
Kan Svenska PR-företagen bidra på något sätt, isf hur?
Vi är nog flera små byråer som står inför liknande utmaningar. Då är det extra viktigt att kunna kommunicera och ta råd från varandra. Det kan vara skönt att höra hur andra byråer tänker och ser på framtiden. Intervjuer som dessa är då viktiga.
Har du några tips till andra medlemmar?
Vår gemensamma inställning borde vara att allt kommer blir bra. Då blir det så. Som min pappa brukar säga: Allt kommer bli bra tillslut, och är det inte bra, då är det inte slut än |