Nyhetsbrev Mars 2020

Nyhetsbrev från Svenska PR-företagen mars 2020 >>
Svenska pr-företagen hemsida

TIPS:

Webinar – Hur kan företag hantera likviditetsbrist?

webinarium
Magnus Gewert med gäster informerar kring tolkning av regelverk för korttidspermittering och alternativa åtgärder för hantering av likviditetsbrist i företag
Livechatta dina frågor med experter från Söderberg & Partners!

Webinaret visas torsdagen den 26 mars, kl. 15.00 (Anmäl dig här) och fredagen den 27 mars, kl. 15.00 (Anmäl dig här).

 

Hur kan likviditetsbrist i bolag hanteras? Erika Andersson, VD på Novare Pay och Andreas Lauritzen, Seniorkonsult på Novare Pay gästar Magnus Gewert och samtalar om hur företag kan hantera brist på likviditet och efterfrågan av varor och tjänster.

• Tolkning av regelverk gällande temporär korttidspermittering.

• Alternativa åtgärder för hantering av likviditetsbrist i företag

Webinaret tar ca. 24 minuter.

Väl mött önskar Magnus Gewert med gäster!

Vid frågor om webinaret kontakta Lina Rolke på 08-562 92 579 eller via epost: event@soderbergpartners.se

Hur påverkas våra medlemmar av coronasituationen?

Sandra

Orakel PR

Sandra Kastås, grundare

Hur påverkas er byrå av Covid-19-situationen?
Vi var precis inne i en rekryteringsprocess som nu av förklarliga själ har avstannat. Beroende på hur långtgående denna kris blir kommer vi säkert påverkas mer.Har ni varit tvungna att pausa några planerade kundaktiviteter?
Vi har pausat ett stort webbprojekt som vi precis skulle starta för en kund. Samt mötesbokning under Almedalsveckan åt en annan kund.

Har ni förlorat några kunder?
Nej, inte i nuläget.

Har ni fått nya uppdrag i och med Covid-19-situationen?
Nej, jag har tagit tillfället i akt för att faktiskt ta det lite lugnt också, något som inte hänt på de senaste femton åren =)

Vilken del av er verksamhet är mest påverkad?
Det är jättesvårt att planera inför Almedalen och få till paneler, boka möten etc när situationen är så osäker.

Arbetar ni annorlunda nu och i så fall hur?
Nu jobbar jag hemifrån hela tiden. I stort sätt alla möten är digitala, men jag hade tränat på det innan i och med att jag spenderade januari och halva februari med att skriva bok i Palma och jobba på distans.

Hur ser ni på medverkan på Almedalsveckan?
Än så länge planerar vi som att den kommer bli av. Men det är som sagt svårare att boka möten.

Är du orolig för verksamhetens framtid?
Inte i dagsläget, jag har sett till att ha låga kostnader och jobba upp en bra buffert. Men om den ekonomiska krisen fortsätter är jag rädd för de flesta små- och mellanföretagare. Men jag skulle kunna tänka mig att köra truck på Apoteas lager ett tag också, det finns så mycket nytt och intressant att göra därute.

Har du några tips till andra medlemmar?
Alla drabbas så olika beroende på vilken inriktning byrån har, så det känns svårt att bara säga att allt kommer att bli bra. Jag hoppas att fler byråer kan gå ihop och stötta varandra och dela med sig av tips etc. Jag såg även att FN precis har skickat ut en brief till kommunikationsbyråer och kreatörer världen över för hur de kan få hjälp med kampanjer som kan stoppa coronavirusets spridning. Alla är välkomna att ansöka. Läs mer om det här.

Felicia

Ullman PR

Felicia Freedman Skiöld, PR-konsult och byråchef

Hur påverkas er byrå av Covid-19-situationen?
Vi liksom många andra mindre företag märker såklart av Coronavirusets framfart. Främst är det en osäkerhet som ligger i luften där många företag, och där ibland en del av vår kundbas, inte gärna vill påbörja nya projekt eller fatta stora beslut. Det innebär att marknadsföring i många fall inte står högst upp på priolistan.
Har ni varit tvungna att pausa några planerade kundaktiviteter?
I princip alla våra kundaktiviteter som berör event och mässor de närmsta månaderna har ställts in eller skjutits upp.

Har ni förlorat några kunder?
Nej, vi har inte förlorat några av våra kunder, men beläggningen har klart minskat.

Har ni fått nya uppdrag i och med Covid-19-situationen?
Nej, men många pågående uppdrag har förändrats vilket inte bara är negativt. Det har öppnat nya dörrar för aktiviteter, främst digitalt.

Vilken del av er verksamhet är mest påverkad?
De delar i vårt utbud som berör event, mässor och då främst Almedalen. Vi har haft flera mässor inplanerade under våren där vi nu måste tänka om helt.

Arbetar ni annorlunda nu och i så fall hur?
På Ullman PR följer vi riktlinjerna om att jobba hemifrån i den mån det går. Detta har lett till fler digitala möten via webb eller telefon. Vi försöker även tänka om kring våra kunders marknadsföringsaktiviteter, det är viktigt att det inte stannar av helt. Här har det digitala blivit extra viktigt och vi uppmuntrar våra kunder att synas digitalt, både i sociala medier och på egna plattformar.

Hur ser ni på medverkan på Almedalsveckan?
Vår medverkan under Almedalsveckan är fortfarande oviss. Vi kan inte planera inför något som kanske inte blir av, det har varken vi eller våra kunder resurser till. Just ni får vi avvakta, men vi stänger inga dörrar.

Är du orolig för verksamhetens framtid?
Kortsiktigt ja, långsiktigt nej. Vi har alla några tuffa månader framför oss men min inställning måste ändå vara att det kommer blir bra igen, vi gynnas inte av någon annan inställning. Så småningom kommer samhället hitta tillbaka, människor kommer vilja konsumera både produkter, aktiviteter och tjänster igen. Det finns ett efter-Corona. Hur det ser ut vet ingen, men vi anpassar oss!

Kan Svenska PR-företagen bidra på något sätt, isf hur?
Vi är nog flera små byråer som står inför liknande utmaningar. Då är det extra viktigt att kunna kommunicera och ta råd från varandra. Det kan vara skönt att höra hur andra byråer tänker och ser på framtiden. Intervjuer som dessa är då viktiga.

Har du några tips till andra medlemmar?
Vår gemensamma inställning borde vara att allt kommer blir bra. Då blir det så. Som min pappa brukar säga: Allt kommer bli bra tillslut, och är det inte bra, då är det inte slut än