Nyhetsbrev april 2022 – Svensk PR
- Svenska PR-företagen blir Svensk PR
• Webbinarium 10 maj om digitala möten - Undersökning: Så kan PR- och kommunikationsbyråer bli bättre
- Desinformation och cyberattacker
- Årets byrå SMB: Ny tävlingskategori
- Medlemserbjudande Byråpartners
Svenska PR-företagen blir Svensk PR
Branschorganisationen Svenska PR-företagen kallar sig från och med 2022 för Svensk PR. Namnet är kortare och pekar tydligare på vad vi gör: Vi verkar för en bättre PR-bransch. Det gör också oss mer inkluderande. Det är inte bara företag som har nytta av en branschorganisation. Vi vill välkomna framtidens PR-bransch och göra det möjligt för studenter att bli medlemmar. Det finns också många som jobbar inom PR på bolag som inte är PR- eller kommunikationsbyråer. Tillsammans kan vi utveckla och stärka branschen inför framtiden.
Vi får också en ny logotyp med en glad pratbubbla med förkortningen SVPR:
Den nya styrelsen består av ordförande Jonas Pertoft (Södra tornet), Edit Künstlicher (EditK), Lars-Ola Nordqvist (Thinc), Hanna Resare Montén (z.networks), Lars Sjögrell (Perspective) och Johanna Sörstrand (Obeyostudio).
Planen för 2022/2023 är bland annat att fortsätta arbetet med:
- Nätverkande inom branschen
- Webinarier
- Mäta PR
- Etiska riktlinjer inom branschen
- Definition av PR
- Stora PR-dagen
- Fler medlemmar
10 maj, 08:30 – Digitala möten och presentationer som inspirerar
Varmt välkomna på ett webbinarium med Per Furumo, konsult inom talarträning, retorik och presentationsteknik. Idag är det fokus på hur man når fram digitalt.
Du som jobbar på PR- eller kommunikationsbyrå vill förstås nå fram i dina digitala möten och presentationer. Men du har också kunder som du kan hjälpa att nå fram. Därför gör det här webbinariet dubbel nytta. Lägg in i kalendern nu, inbjudan skickas ut separat till alla medlemmar. Länk läggs också ut på vår hemsida på morgonen den 10 maj. Både medlemmar och gäster välkomna!
Resultat: Så kan PR- och kommunikationsbyråerna bli bättre
Regi har i sin årliga undersökning frågat 2105 köpare av kommunikationstjänster. På ett webbinarium för våra medlemmar presenterade Regis Kristofer Dalin intressanta resultat om hur byråer inom PR och kommunikation står sig i förhållande till andra byråer i branschen, och de kunde också se hur de mindre byråerna står sig mot de största. Här finns en hel del smickrande resultat, men också ett par områden där PR-byråerna behöver bli bättre.
Byråer med inriktning på PR och kommunikation jämförs med 18 andra kategorier såsom reklambyråer, webbyråer, designbyråer och eventbyråer. De större PR- och kommunikationsbyråerna (omsättning över 15 MKR/år) är märkbart bättre än snittet på:
- Kunskap om marknad/affär
- Kunskap om slutkund/målgrupp
De mindre byråerna (5–15 MKR/år) ligger väldigt bra till på flera områden. 72 % av kunderna skulle rekommendera sin PR-byrå till andra jämfört med branschens snitt på 62 %.
Mer specifikt är de märkbart bättre än snittet på:
- Proaktivitet
- Engagemang
- Administrativa rutiner
- Utvärdering av samarbetet
På flera andra områden ligger PR-byråerna på branschsnittet:
- Kunskap om varumärken
- Strategisk kompetens
- Kreativitet
- Leveranssäkerhet
- Affärsnytta
- Effekt för pengarna
Kunderna säger att det viktigaste PR- och kommunikationsbyråer borde förbättra är kunskap om kundens marknad, affär och målgrupp. Det gäller även andra typer av byråer. Det är egentligen bara på 1 av alla 14 områden där PR-byråerna är sämre än snittet: det digitala området. Det är förstås ett problem eftersom kundernas kommunikation sedan länge är digital och att allt pekar på att framtidens PR fortsätter vara en integrerad del av den digitala marknadsföringen.
En annan spännande fråga är vad kunderna tycker är viktigt i byråvalet. För mindre byråer är de viktigaste faktorerna engagemang, strategisk kompetens och personkemi. För större byråer så spelar fler faktorer in, inte minst byråns rykte och varumärke.
En varningsklocka är benägenhet att byta. Av alla 19 kategorier av byråer så ligger mindre PR- och kommunikationsbyråer sämst till med 19 % av kunderna som kan tänkas sig byta byrå. Orsakerna är bland annat prisnivån och effekt för pengarna. Det är en anledning till att vi som förening arbetar med mätning.
Notera att det generellt sett är höga betyg i Regis undersökning. De byråer som deltar är de som tror sig ha nöjda kunder och en chans att vinna. Det drar upp snittet. Mycket tyder på att pandemin påverkat relationerna mellan byrå och kund. Man kan se svängningar de senaste två åren, men vi kan bara spekulera i vad det beror på.
Regi lanserar Årets Byrå SMB och Byråpartners.se
– rabatter för Svensk PR-medlemmar
Svensk PR har sedan hösten 2021 ingått ett partnersamarbete med Regi, som bl a står bakom bransch- och kundstudien Årets Byrå. Syftet är att stärka vår satsning på att skapa verktyg för att mäta och kvalitetssäkra PR-arbetet, och därmed öka trovärdigheten för PR i kommunikationen.
I ett gemensamt initiativ med Svensk PR har Regi nu utvecklat en ny studie som är anpassad till verksamheter för små och medelstora PR-företag. Studien kommer att heta Årets Byrå SMB (Small/Medium Business) och riktar sig till företag med en byråintäkt på 2-5 mkr och får en något mindre omfattning i antal frågor och kunder. Deltagandet är kostnadsfritt och kostnaden för rapporten från Årets Byrå SMB blir lägre. Medlemmarna i Svensk PR får dessutom 10% rabatt på kundrapporten.
Regi har dessutom utvecklat en ny digital plattform för aktörer inom kommunikationsbranschen, Byråpartners.se. Den ska underlätta för kommunikationsköpare att hitta rätt byråpartner och för byråer att göra sin kompetens och expertis mer tillgänglig digitalt. Lansering sker i mitten av maj.
2020 investerades 71 miljarder i marknadsföring och kommunikation enligt IRM. Investeringar som påverkar efterfrågan på både lång och kort sikt. Valet av kommunikationskonsult är ett affärskritiskt och strategiskt avgörande beslut som ska synas på sista raden. Ambitionen är att Byråpartners.se ska underlätta för
kommunikationsköpare och konsulter att mötas.
Byråpartner.se stöds av flera av branschens intresseorganisationer, bland annat Svensk PR, SWEDMA och Sveriges Marknadsförbund. Medlemmarna i Svensk PR erhåller tre månader gratis och 10% rabatt på sitt införande.
Hur skyddar vi oss mot desinformation och cyberhot?
Den 29 mars bjöd vi in till webbinariet ”Från gråzon till Safe Zone – Hur skyddar vi oss från desinformation och cyberhot” med en av Sveriges mest erfarna föreläsare i ämnet, f d polisöverintendent och säkerhetsexperten Jörgen Holmlund. Du hittar en inspelad video på svenskpr.se.
Varningarna duggar tätt från säkerhetsexperterna i Sverige om hackarorganisationerna som hotar svenska företag och den utbredda politiska desinformation som sprids. Rysslands krig i Ukraina har ökat riskerna, men även de kriminella nätverken har tagit ett stadigt grepp om både cybervärlden och mobiltelefoner.
Rysslands grymma invasionskrig mot Ukraina är ett hot mot Europas säkerhet och demokrati. Men samtidigt eskalerar andra farliga och försåtliga informationskrig. Fientliga makter, politiska och kriminella nätverk utövar kontinuerligt desinformation och cyberattacker för att ändra och förleda attityder och förstöra viktig digital infrastruktur.
Cyberhoten ökar just nu i snabb takt mot företag, organisationer och offentlig verksamhet och blir alltmer sofistikerade och svåra att värja sig emot. Som kommunikationsbyrå har detta blivit en stor utmaning– att lära sig upptäcka, värja sig mot och utbilda våra kunder i.