Nyhetsbrev April 2022

Nyhetsbrev april 2022 – Svensk PR

  • Svenska PR-företagen blir Svensk PR
    • Webbinarium 10 maj om digitala möten
  • Undersökning: Så kan PR- och kommunikationsbyråer bli bättre
  • Desinformation och cyberattacker
  • Årets byrå SMB: Ny tävlingskategori
  • Medlemserbjudande Byråpartners

 

Svenska PR-företagen blir Svensk PR

Branschorganisationen Svenska PR-företagen kallar sig från och med 2022 för Svensk PR. Namnet är kortare och pekar tydligare på vad vi gör: Vi verkar för en bättre PR-bransch. Det gör också oss mer inkluderande. Det är inte bara företag som har nytta av en branschorganisation. Vi vill välkomna framtidens PR-bransch och göra det möjligt för studenter att bli medlemmar. Det finns också många som jobbar inom PR på bolag som inte är PR- eller kommunikationsbyråer. Tillsammans kan vi utveckla och stärka branschen inför framtiden.

Vi får också en ny logotyp med en glad pratbubbla med förkortningen SVPR:

Den nya styrelsen består av ordförande Jonas Pertoft (Södra tornet), Edit Künstlicher (EditK),  Lars-Ola Nordqvist (Thinc), Hanna Resare Montén (z.networks), Lars Sjögrell (Perspective) och Johanna Sörstrand (Obeyostudio).

Planen för 2022/2023 är bland annat att fortsätta arbetet med:

  • Nätverkande inom branschen
  • Webinarier
  • Mäta PR
  • Etiska riktlinjer inom branschen
  • Definition av PR
  • Stora PR-dagen
  • Fler medlemmar

10 maj, 08:30 – Digitala möten och presentationer som inspirerar
Varmt välkomna på ett webbinarium med Per Furumo, konsult inom talarträning, retorik och presentationsteknik. Idag är det fokus på hur man når fram digitalt.

Du som jobbar på PR- eller kommunikationsbyrå vill förstås nå fram i dina digitala möten och presentationer. Men du har också kunder som du kan hjälpa att nå fram. Därför gör det här webbinariet dubbel nytta. Lägg in i kalendern nu, inbjudan skickas ut separat till alla medlemmar. Länk läggs också ut på vår hemsida på morgonen den 10 maj. Både medlemmar och gäster välkomna!

 

Resultat: Så kan PR- och kommunikationsbyråerna bli bättre

Regi har i sin årliga undersökning frågat 2105 köpare av kommunikationstjänster. På ett webbinarium för våra medlemmar presenterade Regis Kristofer Dalin intressanta resultat om hur byråer inom PR och kommunikation står sig i förhållande till andra byråer i branschen, och de kunde också se hur de mindre byråerna står sig mot de största. Här finns en hel del smickrande resultat, men också ett par områden där PR-byråerna behöver bli bättre.

Byråer med inriktning på PR och kommunikation jämförs med 18 andra kategorier såsom reklambyråer, webbyråer, designbyråer och eventbyråer. De större PR- och kommunikationsbyråerna (omsättning över 15 MKR/år) är märkbart bättre än snittet på:

  • Kunskap om marknad/affär
  • Kunskap om slutkund/målgrupp

De mindre byråerna (5–15 MKR/år) ligger väldigt bra till på flera områden. 72 % av kunderna skulle rekommendera sin PR-byrå till andra jämfört med branschens snitt på 62 %.

Mer specifikt är de märkbart bättre än snittet på:

  • Proaktivitet
  • Engagemang
  • Administrativa rutiner
  • Utvärdering av samarbetet

 

På flera andra områden ligger PR-byråerna på branschsnittet:

  • Kunskap om varumärken
  • Strategisk kompetens
  • Kreativitet
  • Leveranssäkerhet
  • Affärsnytta
  • Effekt för pengarna

 

Kunderna säger att det viktigaste PR- och kommunikationsbyråer borde förbättra är kunskap om kundens marknad, affär och målgrupp. Det gäller även andra typer av byråer. Det är egentligen bara på 1 av alla 14 områden där PR-byråerna är sämre än snittet: det digitala området. Det är förstås ett problem eftersom kundernas kommunikation sedan länge är digital och att allt pekar på att framtidens PR fortsätter vara en integrerad del av den digitala marknadsföringen.

En annan spännande fråga är vad kunderna tycker är viktigt i byråvalet. För mindre byråer är de viktigaste faktorerna engagemang, strategisk kompetens och personkemi. För större byråer så spelar fler faktorer in, inte minst byråns rykte och varumärke.

En varningsklocka är benägenhet att byta. Av alla 19 kategorier av byråer så ligger mindre PR- och kommunikationsbyråer sämst till med 19 % av kunderna som kan tänkas sig byta byrå. Orsakerna är bland annat prisnivån och effekt för pengarna. Det är en anledning till att vi som förening arbetar med mätning.

Notera att det generellt sett är höga betyg i Regis undersökning. De byråer som deltar är de som tror sig ha nöjda kunder och en chans att vinna. Det drar upp snittet. Mycket tyder på att pandemin påverkat relationerna mellan byrå och kund. Man kan se svängningar de senaste två åren, men vi kan bara spekulera i vad det beror på.

 

Regi lanserar Årets Byrå SMB och Byråpartners.se
– rabatter för Svensk PR-medlemmar

Svensk PR har sedan hösten 2021 ingått ett partnersamarbete med Regi, som bl a står bakom bransch- och kundstudien Årets Byrå. Syftet är att stärka vår satsning på att skapa verktyg för att mäta och kvalitetssäkra PR-arbetet, och därmed öka trovärdigheten för PR i kommunikationen.

I ett gemensamt initiativ med Svensk PR har Regi nu utvecklat en ny studie som är anpassad till verksamheter för små och medelstora PR-företag. Studien kommer att heta Årets Byrå SMB (Small/Medium Business) och riktar sig till företag med en byråintäkt på 2-5 mkr och får en något mindre omfattning i antal frågor och kunder. Deltagandet är kostnadsfritt och kostnaden för rapporten från Årets Byrå SMB blir lägre. Medlemmarna i Svensk PR får dessutom 10% rabatt på kundrapporten.

Regi har dessutom utvecklat en ny digital plattform för aktörer inom kommunikationsbranschen, Byråpartners.se. Den ska underlätta för kommunikationsköpare att hitta rätt byråpartner och för byråer att göra sin kompetens och expertis mer tillgänglig digitalt. Lansering sker i mitten av maj.

2020 investerades 71 miljarder i marknadsföring och kommunikation enligt IRM. Investeringar som påverkar efterfrågan på både lång och kort sikt. Valet av kommunikationskonsult är ett affärskritiskt och strategiskt avgörande beslut som ska synas på sista raden. Ambitionen är att Byråpartners.se ska underlätta för
kommunikationsköpare och konsulter att mötas.

Byråpartner.se stöds av flera av branschens intresseorganisationer, bland annat Svensk PR, SWEDMA och Sveriges Marknadsförbund. Medlemmarna i Svensk PR erhåller tre månader gratis och 10% rabatt på sitt införande.

 

Hur skyddar vi oss mot desinformation och cyberhot?

Den 29 mars bjöd vi in till webbinariet ”Från gråzon till Safe Zone – Hur skyddar vi oss från desinformation och cyberhot” med en av Sveriges mest erfarna föreläsare i ämnet, f d polisöverintendent och säkerhetsexperten Jörgen Holmlund.  Du hittar en inspelad video på svenskpr.se.

Varningarna duggar tätt från säkerhetsexperterna i Sverige om hackarorganisationerna som hotar svenska företag och den utbredda politiska desinformation som sprids. Rysslands krig i Ukraina har ökat riskerna, men även de kriminella nätverken har tagit ett stadigt grepp om både cybervärlden och mobiltelefoner.

Rysslands grymma invasionskrig mot Ukraina är ett hot mot Europas säkerhet och demokrati. Men samtidigt eskalerar andra farliga och försåtliga informationskrig. Fientliga makter, politiska och kriminella nätverk utövar kontinuerligt desinformation och cyberattacker för att ändra och förleda attityder och förstöra viktig digital infrastruktur.

Cyberhoten ökar just nu i snabb takt mot företag, organisationer och offentlig verksamhet och blir alltmer sofistikerade och svåra att värja sig emot. Som kommunikationsbyrå har detta blivit en stor utmaning– att lära sig upptäcka, värja sig mot och utbilda våra kunder i.

Nyhetsbrev November 2021

Nyhetsbrev Oktober 2021

Andreas Utterström
Fotograf: Tor Johnsson

Medlemsmöte den 27 oktober

Välkommen att mötas fysiskt hos vår mötesvärd KKM i Stockholm, Sveavägen 98, 1 tr, kl. 11.00-13.00. KKM är specialiserade på utbildning och kommunikation och sedan 2021 en del av medlemsföretaget Thinc – Nowa. KKM presenterar sig och bjuder på lätt lunch och medlemsmingel kl 11-12.

Därefter anordnas ett seminarium som även kommer att sändas digitalt för de som inte kan medverka på plats. Den nu så välbekante TV-profilen och USA-experten Andreas Utterström rapporterar om USA-valet ger sin analys om vilken påverkan det kan få i Sveriges val 2022. Därefter anordnas en diskussion och frågestund för medlemmar.

Separat inbjudan med anmälningsmöjlighet kommer att skickas ut inom kort.

Resultatrik workshop på Rindö

CD-skivor, hahahaha.
Hur gör föreningen mest nytta? Vad är hetast just nu? Kanske föreningen ska byta namn? För ett par veckor sedan träffades några i styrelsen på Ö-verkstan på Rindö i Stockholms skärgård för att planera verksamheten. Det är en inspirerande plats och det bidrog förmodligen till resultatet. Vi arbetade fram olika medlemsnyttor och skissade upp aktiviteter för hösten. Det är en spännande tid nu, vår slutsats var att vi inte går från en pandemianpassad värld till som det var förr.  Både PR-branschen och vi som förening kommer jobba behöva jobba på nya sätt – och vi vill att den här föreningen ska ligga i förändringens frontlinje.

Ledare:

Vi ska ge PR-företagen mer styrka

 

Nu lättar restriktionerna för pandemin och Sverige öppnar successivt upp.  I vår kommunikationsvärld får vi skörda en del frukter av att näringslivet och det offentliga Sverige börjar fungera mer normalt och kanske även blomma igen.

Men under den tid Covid har hållit oss i strama tyglar har vi också haft tid att reflektera. Hur mår vår bransch? Vart är vi på väg? Vad händer när konspirationsteorier och starka sociala medieröster tar över kommunikationen? Hur mår vi själva när vi sitter hemma på kammaren och jobbar?

Föreningens ordförande Lars-Ola.
Styrelsen genom Lars-Ola Nordqvist, ordförande

Den uppgift vi ser som viktig i Svenska PR-företagen (SVPR) är att skapa nytta och stöd för våra medlemmars verksamheter. I år har styrelsen aktiverat en rad områden som vi tror bidrar med fördelar fört ditt företag och dina medarbetare. Målet är att tillsammans bli starkare.

  • SVPR:s webbinarier, eller digitala seminarier. Vi belyser branschens utveckling och ger er medlemmar och era medarbetare tillgång till aktuell kunskap. Vi öppnar nu upp för fysiska medlemsmöten med digitala seminarier i oktober.
  • Affärspartners som erbjuder exklusiva fördelar och förmåner för våra medlemmar är en annan viktig nytta. Affärsjuridik, Co-working space och rabatt på branschtidningar är tre sådana exempel just nu. Det ska komma fler.
  • En svårare och mer långsiktig uppgift är att stärka legitimitet och affärsvärde för branschen. Det hjälper vi alla till med, men styrelsen i SVPR arbetar med några kvalitetsfrågor som vi anser vara viktiga för att vårt branschrykte.
  • Normer för mätning av PR-insatser. Just nu gör en av våra styrelsemedlemmar en undersökning på Masternivå som ska att tydliggöra betydelsen av mätning och hur man kan förbättra metoderna. Seminarium på temat kommer.
  • Certifiering av PR-yrket. Ett sätt är att tillhandahålla kvalitetsnormer och policymallar för våra medlemmar, vilket bidrar till att ge en officiell kvalitetsstämpel för medlemsföretagen.
  • Vi inleder nu ett samarbete med Regi och Årets Byrå. Problemet många mindre byråer upplever är att de aldrig får chansen där. De känner sig för små, det är för svårt och dyrt att delta. Vi vill ändra på det tillsammans med Regi. PR-branschen behöver visa sina starka sidor och kvalitet mer offentligt.
  • Själva har vi i höst inlett arbetet med att förbättra vår hemsida. Resultatet kommer att synas inom kort, och förhoppningsvis blir det en enklare, snabbare och tydligare kommunikation med er medlemmar.
  • En av nyheterna där är ”Network”, som vi kommer att berätta betydligt mer om senare. Vi öppnar en sektion där medlemsföretag kan lägga in sina styrkor och branschspecialiteter och även medarbetares specialkompetenser. Syftet är att stärka Svenska PR-företagen som branschnätverk. Vi vill aktivt underlätta för samarbete mellan våra medlemmar. Ett medlemsföretag ska kunna hitta ett annat med en särskild kompetens som saknas i den egna organisationen – på SVPR:s hemsida. Så kan vi bli starka tillsammans!

Vi hoppas att även du känner att din branschförening SVPR gör nytta för ditt företag och dina medarbetare.

Men vi vill också ha hjälp av dig – berätta för oss vilka uppgifter och frågor du tycker är viktiga att driva framöver. Skriv till mig och berätta, lars@nowa.se.

Vi vill växa och bli starkare som företrädare för de mindre och medelstora PR-företagen – vi gör det tillsammans!

Tack för ert förtroende.

Vilka seminarier vill ni lyssna på i höst?

Under det gångna året har vi på Svenska PR-företagen bjudit in till ett flertal webinarier, och bland annat berört ämnen som Tips och trix för att vinna upphandlingarHur blir framtidens Almedalen och Hur ser generation Z på kommunikation. Det har blivit många intressanta samtal och diskussioner, men vi har saknat att träffa alla er medlemmar på riktigt.

I samband med att Folkhälsomyndigheten nu släpper restriktionerna, planerar vi att äntligen bjuda in till fysiska seminarier. För att göra det tillgängligt för så många som möjligt kommer vi fortsätta sända seminarierna även digitalt.

Vi är riktigt peppade på en höst fylld av matnyttiga och spännande webinarier, och för att dessa ska bli så bra som möjligt vill gärna veta vad ni medlemmar tycker är intressant att lyssna på. Alla tips är välkomna – allt från ämnen och teman till duktiga personer med nishad expertis. Kanske är det du som borde vara med i vårt nästa seminarium?

Har du några idéer eller förslag? Maila oss på info@svenskaprforetagen.se

Vinjettbild från föreningens Youtubekanal.
Webbinarium på Youtube

Nyfiken på Almedalen 2022?

 

Det webbinarium föreningen genomförde den 15 september var späckat med nyheter och nyttig information för den som är nyfiken på att arrangera aktiviteter i Visby nästa sommar. Webbinariet  finns förstås att kika på i efterhand – du hittar det här på föreningens youtubekanal.

Nytt medlemsmöte i november

Den 23 november besöker vi nästa medlemsföretag, denna gång Södra Tornet i Uppsala som bjuder på en presentation av sin verksamhet, lunch och mingel. Vi avslutar med ett högaktuellt seminarium. Tiden att skriva in i kalendern är 11 till 13. Mer information i nästa nyhetsbrev.

Årsmöte den 10 februari

Föreningens ordinarie årsmöte kommer att äga rum torsdagen den 10 februari klockan 11 till 14. Boka in det redan nu!

På årsmötet klubbas det mycket

Nyhetsbrev Augusti 2021

Nyhetsbrev Mars 2021

Nyhetsbrev
1/2021
Svenska pr-företagen hemsida

Välkommen till årets första nyhetsbrev

En ny styrelse har börjat arbeta och vi har ett antal spännande punkter på agendan.
Just nu jobbar vi med:

  • Program för webbinarier. Det första arrangeras redan före påsk – tisdagen 30 mars kl 8 och temat är upphandlingar.
  • Etiska riktlinjer för PR-företag utvecklas.
  • Hur förstärker vi nyttan med medlemskap i SvPRF?
  • Stora PR-Dagen planeras 2022
  • Hur kan dra nytta av vårt nätverk SvPRF?
  • Och mycket mer. Läs vad vi planerat under Q1.

Styrelsen

Upphandlingar – genväg?

Vi gästas av Klara Allgurén och Rasmus Lillberg från Upphandlingsmyndigheten som vill uppmuntra fler leverantörer att vara med.

Små företags genväg till de stora kunderna?

Webbinarium tisdag 30 mars kl 08:00–09:00

Många PR-företag tvekar att vara med i stora upphandlingar. En del får skräckbilder av byråkrati och riggade upphandlingar. Men är det verkligen sant, och hur ska man som leverantör tänka?

Myndigheterna blir allt bättre på att handla upp, och du som leverantör har rätt till en schysst upphandling. Här finns affärsmöjligheter! Det säger våra gäster från Upphandlingsmyndigheten.

Från byråbranschen medverkar Jonas Pertoft, Södra tornet och Anders Wallqvist, Nowa, två byråer som lyckats bra i upphandlingar. De är redo att bidra med att svara på frågor och ge tips.

Ytterligare en gäst är Melodie van Sass, nyutbildad från IHM som upphandlingsexpert, som berättar i fem minuter om vad det jobbet innebär.

Medlemmar i år och förra året

Just nu pågår sammanräkningen av medlemsföretagen i Svenska PR-företagen. Det sker genom att alla medlemmar får en avi om att betala avgiften för år 2021.

Tyvärr är det några medlemsföretag som inte finns längre. Samtidigt har nya uppenbarat sig som vill vara medlemmar. Allt är inte sammanräknat ännu. Men målet är att kunna attrahera flera PR-företag att bli medlemmar och därmed öka medlemsantalet i Svenska PR-företagen under 2021.

Ledare: Samverkan, samverkan, samverkan…

En av de större förtjänsterna med att vara medlem i en branschorganisation som Svenska PR-företagen är kollegorna man möter i nätverket och det kompetensutbyte man kan få. Detta vill vi i styrelsen nu utveckla vidare och på så sätt stärka värdet av att vara medlem. Vi har idéer men vi vill också höra dina funderingar.

Det är allt vanligare att arbeta i nätverk. När man som mindre PR-företag behöver specialkompetens, mer resurser eller bollplank då vill man kunna lita på de underkonsulter man tar in. Det skulle kunna vara medlemmar i SvPRF, som följer samma etiska regler och redan har godkänts som medlemmar.

En idé kan vara en lista över medlemmarnas specialkompetenser och -områden. Vi kan dra nytta av varandra i stora eller komplicerade uppdrag och upphandlingar.

Ett medlemsnätverk kan också vara betydelsefullt när man är ny som konsult och PR-företag, ett start-up. Flera mer erfarna medlemskonsulter kan ge coachning och råd. Exempelvis i anställningsfrågor.

En annan tanke är att kunna tillhandahålla Svenska PR-företagens medlemmar i listor över ”Certifierade och bra PR-byråer” till företag och organisationer med PR-behov. Så skulle vi kanske kunna bidra till ökad försäljning för våra medlemmar.

Möjligheterna och behoven är många och vi tror att vår branschförening kan bli betydligt starkare genom samverkan. Vi vill gärna ha dina synpunkter och idéer på vad DU anser vore bra för föreningen och ditt företag.

Är mer samverkan en väg att gå för att bli starkare som både företag och förening?

Lars-Ola Nordqvist

Vik. ordförande

Stora PR-dagen planeras inför premiär nästa år

Svenska PR-företagen planerar att arrangera Stora PR-Dagen under maj 2022. Dagen skulle ha genomförts tidigare men har senarelagts på grund av pandemin.

Stora PR-dagen ska samla branschen under en hel dag och ska färgas av berättelser, erfarenheter och insikter som ska bidra till ett ökat kunnande men också inspiration. Svenska PR-företagen har tidigare arrangerat Stora PR-priset och Stora PR-Dagen ersätter detta arrangemang. Stora PR-Dagen ska till skillnad från PR-priset, lyfta bredden i vad kommunikationsbranschen faktiskt bidrar med och inte begränsa sig till kreativa kampanjer.

Svenska PR-företagen kommer löpande att berätta om dagen och vilka de medverkande kommer att vara. Stora PR-Dagen kommer att arrangeras i Stockholm och beräknas samla över 200 personer verksamma i kommunikationsbranschen.”

Nyhetsbrev Januari 2021

Nyhetsbrev Maj 2020

Inbjudan till inspirerande webbinarium om framtiden >>
Svenska pr-företagen hemsida

Tuesday Break’s: On route to the Post Coronian Era

Anna Sundström

Framgångsrik molnbyrå – så klarar vi krisen

Anna Sundström, vd för kommunikationsbyrån Södra tornet, berättar om hur de klarar omställningen till en ny digital distansverklighet. Hur gör de för att behålla lönsamhet utan att permittera eller varsla? Precis innan Coronautbrottet i Sverige utsågs Södra tornet till Bästa arbetsgivare i Årets byrå 2020, en fantastiskt fin utmärkelse! Men hur förvaltar man det när alla sitter hemma och jobbar? Hänger bra arbetsmiljö ihop med att stå stark i kriser?

Niclas Rahm

”Förändring är inget nytt. Det handlar som alltid om att agera tidigt och kommunicera mer”

Niclas Rahm från Eventyr berättar om hur de räddade jobben genom att snabbt växla upp i sina digitala kanaler och om vikten av att följa med i de beteendeförändringar som sker just nu.

Svenska PR-företagen bjuder in till en halvtimmes stopp i maskin och reflektion varje tisdag fram till sommaren. Ett socialt vattenhål för oss i PR-branschen som lever i den alternativa verklighet pandemin skapat. Vi bjuder på innovationer som sker med anledning av corona, presenterade av deras skapare. Och reflekterar gemensam över hur vi vill och kan leda utvecklingen av det vi levererar och sättet vi arbetar på in i den post-coroniala eran. Frågan som återkommer varje vecka: Vad vill jag ska vara annorlunda om ett halvår?

Vi ses i ett Zoom-möte som modereras av Anders Tollmar i föreningens styrelse. Alla är välkomna att dela tankar och idéer och diskutera de innovationer som presenteras.

Dag: Tisdagarna 2, 9, 16 och 23 juni
Tid: Klockan 11.30-12.00
Plats: Zoom

Join Zoom Meeting. Ingen anmälan krävs.

https://zoom.us/j/93281430592?pwd=Wm5pbVVJUjh6S0VEOHlEVm1NZ3RZUT09

Meeting ID: 932 8143 0592

Password: 033342

Nyhetsbrev Mars 2020

Nyhetsbrev från Svenska PR-företagen mars 2020 >>
Svenska pr-företagen hemsida

TIPS:

Webinar – Hur kan företag hantera likviditetsbrist?

webinarium
Magnus Gewert med gäster informerar kring tolkning av regelverk för korttidspermittering och alternativa åtgärder för hantering av likviditetsbrist i företag
Livechatta dina frågor med experter från Söderberg & Partners!

Webinaret visas torsdagen den 26 mars, kl. 15.00 (Anmäl dig här) och fredagen den 27 mars, kl. 15.00 (Anmäl dig här).

 

Hur kan likviditetsbrist i bolag hanteras? Erika Andersson, VD på Novare Pay och Andreas Lauritzen, Seniorkonsult på Novare Pay gästar Magnus Gewert och samtalar om hur företag kan hantera brist på likviditet och efterfrågan av varor och tjänster.

• Tolkning av regelverk gällande temporär korttidspermittering.

• Alternativa åtgärder för hantering av likviditetsbrist i företag

Webinaret tar ca. 24 minuter.

Väl mött önskar Magnus Gewert med gäster!

Vid frågor om webinaret kontakta Lina Rolke på 08-562 92 579 eller via epost: event@soderbergpartners.se

Hur påverkas våra medlemmar av coronasituationen?

Sandra

Orakel PR

Sandra Kastås, grundare

Hur påverkas er byrå av Covid-19-situationen?
Vi var precis inne i en rekryteringsprocess som nu av förklarliga själ har avstannat. Beroende på hur långtgående denna kris blir kommer vi säkert påverkas mer.Har ni varit tvungna att pausa några planerade kundaktiviteter?
Vi har pausat ett stort webbprojekt som vi precis skulle starta för en kund. Samt mötesbokning under Almedalsveckan åt en annan kund.

Har ni förlorat några kunder?
Nej, inte i nuläget.

Har ni fått nya uppdrag i och med Covid-19-situationen?
Nej, jag har tagit tillfället i akt för att faktiskt ta det lite lugnt också, något som inte hänt på de senaste femton åren =)

Vilken del av er verksamhet är mest påverkad?
Det är jättesvårt att planera inför Almedalen och få till paneler, boka möten etc när situationen är så osäker.

Arbetar ni annorlunda nu och i så fall hur?
Nu jobbar jag hemifrån hela tiden. I stort sätt alla möten är digitala, men jag hade tränat på det innan i och med att jag spenderade januari och halva februari med att skriva bok i Palma och jobba på distans.

Hur ser ni på medverkan på Almedalsveckan?
Än så länge planerar vi som att den kommer bli av. Men det är som sagt svårare att boka möten.

Är du orolig för verksamhetens framtid?
Inte i dagsläget, jag har sett till att ha låga kostnader och jobba upp en bra buffert. Men om den ekonomiska krisen fortsätter är jag rädd för de flesta små- och mellanföretagare. Men jag skulle kunna tänka mig att köra truck på Apoteas lager ett tag också, det finns så mycket nytt och intressant att göra därute.

Har du några tips till andra medlemmar?
Alla drabbas så olika beroende på vilken inriktning byrån har, så det känns svårt att bara säga att allt kommer att bli bra. Jag hoppas att fler byråer kan gå ihop och stötta varandra och dela med sig av tips etc. Jag såg även att FN precis har skickat ut en brief till kommunikationsbyråer och kreatörer världen över för hur de kan få hjälp med kampanjer som kan stoppa coronavirusets spridning. Alla är välkomna att ansöka. Läs mer om det här.

Felicia

Ullman PR

Felicia Freedman Skiöld, PR-konsult och byråchef

Hur påverkas er byrå av Covid-19-situationen?
Vi liksom många andra mindre företag märker såklart av Coronavirusets framfart. Främst är det en osäkerhet som ligger i luften där många företag, och där ibland en del av vår kundbas, inte gärna vill påbörja nya projekt eller fatta stora beslut. Det innebär att marknadsföring i många fall inte står högst upp på priolistan.
Har ni varit tvungna att pausa några planerade kundaktiviteter?
I princip alla våra kundaktiviteter som berör event och mässor de närmsta månaderna har ställts in eller skjutits upp.

Har ni förlorat några kunder?
Nej, vi har inte förlorat några av våra kunder, men beläggningen har klart minskat.

Har ni fått nya uppdrag i och med Covid-19-situationen?
Nej, men många pågående uppdrag har förändrats vilket inte bara är negativt. Det har öppnat nya dörrar för aktiviteter, främst digitalt.

Vilken del av er verksamhet är mest påverkad?
De delar i vårt utbud som berör event, mässor och då främst Almedalen. Vi har haft flera mässor inplanerade under våren där vi nu måste tänka om helt.

Arbetar ni annorlunda nu och i så fall hur?
På Ullman PR följer vi riktlinjerna om att jobba hemifrån i den mån det går. Detta har lett till fler digitala möten via webb eller telefon. Vi försöker även tänka om kring våra kunders marknadsföringsaktiviteter, det är viktigt att det inte stannar av helt. Här har det digitala blivit extra viktigt och vi uppmuntrar våra kunder att synas digitalt, både i sociala medier och på egna plattformar.

Hur ser ni på medverkan på Almedalsveckan?
Vår medverkan under Almedalsveckan är fortfarande oviss. Vi kan inte planera inför något som kanske inte blir av, det har varken vi eller våra kunder resurser till. Just ni får vi avvakta, men vi stänger inga dörrar.

Är du orolig för verksamhetens framtid?
Kortsiktigt ja, långsiktigt nej. Vi har alla några tuffa månader framför oss men min inställning måste ändå vara att det kommer blir bra igen, vi gynnas inte av någon annan inställning. Så småningom kommer samhället hitta tillbaka, människor kommer vilja konsumera både produkter, aktiviteter och tjänster igen. Det finns ett efter-Corona. Hur det ser ut vet ingen, men vi anpassar oss!

Kan Svenska PR-företagen bidra på något sätt, isf hur?
Vi är nog flera små byråer som står inför liknande utmaningar. Då är det extra viktigt att kunna kommunicera och ta råd från varandra. Det kan vara skönt att höra hur andra byråer tänker och ser på framtiden. Intervjuer som dessa är då viktiga.

Har du några tips till andra medlemmar?
Vår gemensamma inställning borde vara att allt kommer blir bra. Då blir det så. Som min pappa brukar säga: Allt kommer bli bra tillslut, och är det inte bra, då är det inte slut än

Nyhetsbrev Oktober 2019